Een Nul op de Meter traject is

Kies uw type doelgroep

Kennisdocumenten

Cursussen

Experts

Kennisdocumenten

Bewoners, Communicatie, Participatie, Proces
18-05-2017

Uit ervaringen met de eerste Nul op de Meter projecten zijn veel lessen geleerd. Deze zijn gebundeld in een handig draaiboek. Het draaiboek is een leidraad, een handreiking voor corporaties en bouwers voor de omgang met bewoners om te gebruiken voor, tijdens en na de renovatie.
Bewoners, Koop / Huur, Monitoren en techniek, Monitoring, Monitoring en bewoners, Resultaten uit monitoring
09-02-2017

In dit document delen we de resultaten verkregen uit monitoring en enquête-data met betrekking tot 18 Nul op de Meter woningen in Tilburg.
Bewoners, EPV, EPV, Koop / Huur, Prestatiegarantie
29-11-2016

Digitaal magazine voor iedereen die bezig is met Nul op de Meter. Elke editie met een ander thema, tools, interviews en inspiratie.
Bewoners, Energiebundel, EPV, EPV, Financiën, Huur, Monitoring en bewoners, Prestatiegarantie, Woonlasten
24-11-2016

Door het in werking treden van de EPV wetgeving vanaf september 2016 kan nu echt officieel met de EPV worden gewerkt. Dit is een handreiking voor het inzetten van de EPV en de Energiebundel.
Bewoners, Communicatie, EPV, Huur
04-10-2016

Deze presentatie gaat over de Energieprestatievergoeding, hoe legt u dit uit aan de bewoners. De presentatie is zo opgebouwd dat u als corporatie per sheet invult, wat geldt binnen uw project.
Bewoners, Communicatie, Financiën, Huur
04-10-2016

Deze presentatie gaat over de toekomst van de woning en de energierekening, hoe legt u dit uit aan de bewoners?
Bewoners, Langer thuis, Nul op de Meter combinaties
01-10-2016

In dit document wordt kennis gedeeld die middels onderzoek, experimenten en een aanbodontwikkeltraject is opgedaan. De kansrijke Nul op de Meter en Langer Thuis propositie wordt beschreven en openstaande vragen die via pilots worden beantwoord, worden behandeld.
Bewoners, Financiën, Huur, Koop / Huur, Prestatiegarantie, Product, Regelgeving, Vraag en aanbod
08-09-2016

In deze overzichtspaper over Nul op de Meter is het totale NOM-speelveld beschreven. Het document is te lezen als inleiding. We spreken met name over vernieuwbouw omdat de renovatiemarkt (lees: vernieuwbouwmarkt) veel groter is dan de nieuwbouwmarkt. De inhoud van deze paper is voor een groot deel echter ook van toepassing op nieuwbouw.
Bewoners, Communicatie, Huur, Koop / Huur, Proces
07-09-2016

Bewoners en hun belangen spelen natuurlijk bij elke woningrenovatie een rol van betekenis, dus ook bij Nul op de Meter vernieuwbouw. Toch zijn er verschillen met een reguliere renovatie. In deze paper geven we aan om welke verschillen het gaat en hoe deze van invloed zijn op de communicatie naar de bewoner.
Bewoners
06-09-2016

Wat vinden bewoners eigenlijk van de renovatie? In deze filmpjes komen bewoners aan het woord die een Nul op de Meter renovatie achter de rug hebben. Hoe hebben zij dit ervaren? Wat ging goed en wat kan beter?
Bewoners, Huur
05-09-2016

Wat is het geheim van de Alkmaarse corporatie Woonwaard die al jaren op meerdere fronten uitblinkt en een paar jaar geleden haar personeelsbestand halveerde? U leest het in het artikel uit Cobouw.
Bewoners, Huur, Participatie
05-09-2016

Uitwerking van de participatieladder met betrekking tot verschillende Nul op de Meter projecten. De participatieladder is omgezet in muziekstukken om projectteams regelmatig actief bij hun aanpak stil te laten staan. Wanneer klinkt het project de betrokkenen als muziek in de oren?
Bewoners, Businesscase, EPV, Financiën, Huur, Monitoring, Prestatiegarantie, Regelgeving, Vraag en aanbod
30-08-2016

Nul op de Meter is in ontwikkeling. Wat komt er allemaal bij kijken en wat zijn de grootste struikelblokken? U leest het allemaal in deze handige publicatie vol met handvatten. Het eerste hoofdstuk van deze publicatie biedt theorie, te gebruiken als handvat. Hoofdstuk twee laat voorbeelden zien uit de praktijk, renovatie en nieuwbouw.
Bewoners, Huur, Koop, Koop / Huur, Monitoring, Monitoring en bewoners, Resultaten uit monitoring
29-08-2016

TNO, RIGO, Van Beek en Energiesprong | Platform 31 delen de lessen die zij hebben getrokken uit de monitoring van een aantal energiezuinige renovatie- en nieuwbouwprojecten. In dit document draait het om 
de bewoner, een niet te onderschatten aspect dat komt kijken bij (ver)nieuwbouw. Hoe tevreden zijn bewoners met de renovatie en welke aspecten spelen daarbij een rol?
Bewoners, Koop, Koop / Huur, Samenwerken
29-08-2016

Ideeën en hulpmiddelen voor energiecoöperaties die bij hun leden thuiskomen. Schrijvers Felix van Gemen en Manuel den Hollander geven in deze publicatie achtergrondinformatie, tips, ideeën en hulpmiddelen met betrekking tot energiecoöperaties.
Bewoners, Huur, Koop, Koop / Huur, Proces
29-08-2016

Op de Energiesprong bijeenkomst op 5 november 2013 te Houten is een aantal vragen verzameld over gedrag van bewoners. Inmiddels is het bewonersonderzoek voor BoB (Bewoners ontmoeten Bouwers) afgerond. Op basis van dit onderzoek worden de toen gestelde vragen beantwoord. Ook vindt u hier een samenvatting van het onderzoek.
Bewoners, Participatie
23-08-2016

Een onderzoek naar de bewonersbelangen bij renovatie van woningen in bewoonde staat.
Bewoners, Communicatie, Participatie
23-08-2016

Verschillende bouwpartijen, corporaties en bewoners vertellen over hun ervaring en beleving tijdens het renovatieproces in hun wijk.
Proces, Samenwerken, Uitvraag, Vraag en aanbod
23-08-2016

Corporaties staan enerzijds voor een enorme renovatie-opgave en kampen anderzijds met een tekort aan middelen. Tegelijk dreigen de woonlasten voor een steeds grotere groep huurders te hoog te worden. Met het nul-op-de-meterconcept wordt rendabel sociaal wonen een haalbare kaart. Dat vraagt wel om een nieuwe vorm van opdrachtgeverschap.

Cursussen

Deze masterclass draait erom bewoners te helpen hun voornemens qua energiebesparing ook echt uit te voeren.U maakt kennis met, soms onbewust aanwezige, bewonersmotieven, prikkels die hun succes bewezen hebben en manieren om urgentie te creëren.

Is Nul op de Meter een mogelijkheid voor uw organisatie of uzelf om in te zetten als middel om comfortabel en duurzaam wonen mogelijk te maken? De nadruk ligt op huurwoningen maar we bespreken ook de mogelijkheden voor koopwoningen. Van financiering en wetgeving tot prestatiegarantie en bewonerscommunicatie.

SlimRenoveren biedt een aantal workshops aan in het kader van bewonersparticipatie. Het gaat om de workshop 'Starten met bewonersparticipatie' en 'Het maken van een participatieplan'.

Experts

Werkt met al haar projecten in de driehoek tussen corporaties, bewoners en bouwers in opdracht van corporaties, bouwbedrijven en toeleverende industrie en is steeds vaker met Nul op de Meter bezig. Expertise: innovatie, productontwikkeling, bewonerscommunicatie, coaching, samenwerking.

Bij ieder innovatief renovatieproject gaan zaken mis. Daarom moet structureel anders om worden gegaan met bewoners bij innovatieve projecten zoals Nul op de Meter renovaties. Sanne zet haar opgedane kennis en ervaringen binnen Stroomversnelling in om bewoners een duidelijke plek te geven in het innovatie-ontwikkeltraject van Nul op de Meter.

Procesmanager en aanjager van innovatieve duurzaamheidsprojecten in de bouw. Haar werkwijze is soms onconventioneel en pragmatisch, met als doel projecten in beweging te krijgen. Haar speciale aandacht gaat uit naar het proces met bewoners en de samenwerking tussen bouwer en corporatie.

Hoogleraar Sustainable Building & Development aan Nyenrode en hoogleraar Sustainable Housing Transformation aan de TUDelft. Verbonden aan het Slim en Snel programma van Energiesprong. Expertise: het verduurzamen en verbeteren van de woonkwaliteit van woningen en wijken.

Vanaf de start in 2013 tot zomer 2016 was Arthur lid van het landelijk kernteam van Stroomversnelling. Sinds 2015 ook kwartiermaker in NOM Alliantie Utrecht voor de corporaties en de NOM Experience Zone waar najaar 2016 het NOMclubhuis verschijnt.